Çini’de Dımdık Nasıl Yapılır?
Yüzyıllardır insanların gözlerine ziyafet çeken çini sanatında boyama teknikleri de büyük önem taşımaktadır. Peki diğer boyama teknikleri gibi darbeli boyama olarak da adlandırılan çinide dımdık nasıl yapılır?
Osmanlı döneminde mimari eserlerde kullanımına önem verilen çini sanatının günümüzde yine mimari eserlerde kullanılsa da daha çok tabak, çanak ya da vazo gibi aksesuarlarda kullanımı daha yaygındır.
Çinide Boyama Teknikleri
Esere can veren ve ruhunu yansıtan en önemli faktör boyamadır. Sanatçı kendi ruhsal durumunu da ifade eden boyamada birçok boyama tekniği kullanabilir. Düz boyama, darbeli (dımdık) boyama ve serbest boyama gibi teknikler çeşitlendirilebilir.
Dımdık Boyama
Darbeli boyama olarak da adlandırılan dımdık boyama en çok sabır ve emek isteyen boyama tekniklerindendir. Sanatçı kullandığı fırçayı esere nokta nokta dokundurarak renk verir. Boyama fırçasının ucu ile motiflerin içleri de bu şekilde boyanabilir. Diğer tekniklere göre boyama işlemi daha uzun süreceğinden sabır edilmesi gerekmektedir.
Çiniciler samur ve kıl fırçaları ile tahirlenen eserlerini boyamaya çalışırlar. En önemli işlemlerden birisi olan boyama eserlerinin son durumunu ve en dikkat çeken bölümü olan boyama işlemini ne kadar göze hoş gelecek şekilde yaparlarsa o kadar dikkat çekecektir. Sanatçıların kullandıkları motifler ve renkler genel olarak sanatçının ruhunu yansıtmaktadır. Kullanılan motiflerin ve renklerin daha kolay algılanabilmesi için basitleştirilmesi gerekmektedir.
Genel olarak çini boyama işleminde siyah, yeşil, kırmızı ve kobalt mavisi kullanıldığı gibi nadir olarak kahverenginin de kullanıldığı görülmüştür. Genel olarak canlı renklerin tercih edildiği çinide siyah motif içlerinde kullanıldığı nadir olarak görülmüş olsa da çoğu zaman kontur yapılabilmek için kullanılmıştır. Kobalt mavisinin değişik tonları da motiflerde kullanılmıştır.
Kullanılan boyama tekniklerinden en önemli ve en çok emek isteyen dımdık tekniği gözün musikisi çini sanatını canlandırır.
Son zamanlarda kullanımının ve çiniciliğin azaldığı günümüzde yapılan eserlere büyük önem verilmektedir. Az sayıda yapılan bu eserlerin insanlara daha çok ulaşması gerekmektedir. Devletin destekleriyle yapılan ücretsiz kurslarla birlikte bu sanatı icra etmek isteyen insanların daha çok desteklenmesiyle sanatçıların artması ve bu sanatın bizlere ulaşması sağlanmaktadır.